Skip to content

Kjapp løksuppe?

februar 28, 2016

Nei, slikt driver vi ikke med her i gården! Særlig ikke etter at vi har fått oss crockpot, et elektrisk apparatus med keramikkgryte som har til hensikt å hjelpe deg å koke ting på lav varme i lange tider. VELDIG lange tider.

Dessverre er de fleste nettsider dedikert til oppskrifter i crockpot åpenbart beregnet på amerikanske husmødre, og lyder noe sånt som: «Ha i ferdig oppskåret kyllingfilet, hell over en pakke ferdigsaus, sett på fire timer med høy varme og gå ut og trim geraniumene eller kam gulvteppefrynsene mens du venter på at din husbond kommer hjem til ferdig middag, hahahaha!!!»

Da jeg fant en oppskrift på løksuppe som skulle koke i til sammen søtten timer, våknet derfor interessen, for det er ingenting praktisk eller forstadshusmoraktig med å koke suppe i søtten timer.

I tillegg til løken måtte jeg også ha kraftbein. Ingen grunn til å gjøre det halvveis når jeg allerede skulle bruke 2/3 av et døgn på dette. Jeg var på vei til å kjefte opp en stakkars butikkansatt for at de ikke hadde kraftbein, da jeg kom over en pakke med oksehaler i en disk.

And the plot thickened…

Jeg hadde for å være ærlig aldri kokt oksehaler før, og da jeg fant en crockpot-oppskrift på oksehalekraft som skulle koke i tjue timer, visste jeg at prosjektet var i boks. Her skulle det suppes.

Når det gjelder resultatet, så kunne jeg sikkert ha benyttet flere superlativer for å beskrive det, men jeg skal nøye meg med å si at det var førtitoogenhalv vel anvendte timer.

Her har jeg til og med skrevet en oppskrift, i tilfelle du skulle være så kognitivt utfordret at du får lyst til å prøve sjøl. Oppskriften ser sikkert veldig imponerende ut med detaljerte mengdeangivelser og alltingen, men det er nesten bare løgn – jeg er beviselig ute av stand til å følge oppskrifter, så når jeg skriver «1/4 dl gnu-nyresaft», så betyr det egentlig «en dæsj». Følg anvisningene på eget ansvar.

LØKSUPPE PÅ EI HELG

Til oksekraften:
1,4 kg oksehaler
1 kepaløk
2 store gulrøtter, i staver
4 store laurbærblader
3 stenger selleri
Salt

Til løksuppa:
2 kg kepaløk
2 ss tørket timian
1/2 dl balsamicoeddik
2 dl cognac
4 ss olivenolje
Salt, nykvernet pepper
Baguette eller annen loff
Gruyere eller annen smeltegod ost

Slik gjør du:
Putt alt til oksekraften i din crockpot. Det er bedre å salte forsiktig, og så heller smake til etterpå. Hell over vann til rett over halene. Sett på lav varme i tjue timer. Gå og gjør noe annet – sorter kokebøkene, lek med pus, besøk bestemor.

Sil av oksekraften. Hvis du bryr deg om at kraften er litt grumsete, kan du nå koke den opp med litt eggehvite, som du siler vekk og kaster. La stå til avkjøling, og når fettet har sivet til toppen og stivnet, kan du fiske det forsiktig av toppen og bruke det til noe annet, eller du kan drite i det og tenke MMM, fett, og la det være med i suppen.

Skyll av crockpotta, ha i alt til løksuppen, sett på lav varme i tjue timer. Ok, det skal egentlig være 16 timer, men om tjue passer bedre med søvnrytmen din, så er det greitt med tjue.

Bland de to væskene, og smak til med salt. Porsjonér i suppeboller som tåler stekeovn. Legg en skive med loff i hver bolle. Riv ost over i obskøne mengder.  Sett i ovnen på 270 grader i 20-30 min, ev. grill mot slutten for at osten skal brunes og brødet bli sprøtt i kantene.

Lætt.

Løksuppe

From → Crockpot, Oppskrifter

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

