Skip to content

Tante yster 4: Gunda går i hi

november 22, 2015

Da er det på tide for Gammel-Gunda fra Oppi-Tyten å gå i hi. Nå har hun fått en ganske ok skorpe, og er såpass tørr inni at hun ikke trenger å vendes og vaskes hver dag lenger. Nå skal hun ligge i semi-dvale og modne i to-tre måneder på roterommet, hvor temperaturen er passende, dvs. ti-femten grader.

Litt stell får hun allikevel før dvaletiden. For å motvirke at skorpen tørker ut, smører jeg inn med olje. Jeg bruker tistelolje, fordi jeg har tistelolje, og det har jeg aldri hatt før. Oljen vil også hindre at det kommer oksygen til overflaten, og dermed motvirke nye muggdannelser i skorpen.

Ost1 lite

Hadde du hørt om tistelolje før? Nei? Ikke jeg heller.

Så får hun et lett, rent osteklede over for å forhindre at hun blir for støvete. Fram til februar-mars skal hun nå bare vendes et par-tre ganger i uka, samtidig som at jeg sjekker for mugg, ostemidd, rottefiesta eller andre skumle farer som kan true en stakkars ost i hi.

Ost2 lite

Som en olja ost.
From → Ysting

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

