Skip to content

Afgansk kalvegryte, taxi-style

oktober 13, 2015

Siden jeg har blitt ei gammel kjerring som sitter mest alene hjemme med pesten, så har jeg lagt meg til å snakke med taxisjåfører. Dette er ikke alltid lett, siden jeg hater sport og ikke er overvettes interessert i været. Et godt triks for å komme i snakk om noe interessant, er å spørre dem hva de skal ha til middag i dag.

I dag skal Zelgai spise afgansk kalvegryte. Jeg vet ikke hva han egentlig heter, og jeg ville vel uansett ha anonymisert ham, men Zelgai betyr visst «hjerte», og jeg syntes det passet. Zelgai er veldig glad i å lage mat, selv om kona hans er bedre. Ikke på å steke ting, der er han best. Det har barna sagt.

Skjær opp løk og stek den blank i olje. Skjær flatbiff av kalv i biter like store som ca. to fingre eller litt større, og stek også den raskt i oljen. Hell oppi en svær mengde med tomater, og noe krydder og greier, kanskje chili eller hva du vil. La koke i førti minutter hvis du har en afgansk dampkoker, ellers en time i vanlig kasserolle.

Afganske dampkokere høres supergeniale ut.

Gryta spises med ris, men det er ris på afgansk vis. Kok først ris i dampkoker til den blir nesten ferdig og fremdeles er litt hard. Karamelliser sukker i ei stekepanne, og stek også rosiner og gulrøtter i biter. Bland risen i dette, og la risen bli mør. Jeg er litt usikker på om dette skjer i stekepanna eller tilbake i damkokeren, men jeg tror det var damkokeren.

Risen skal i alle fall koke til den er slik at den rister. Det siste der skjønte jeg ikke helt, skal sies. Jeg vet strengt tatt ikke om jeg skjønte det andre heller, for turen var ikke så lang, og vi satt jo bare og jabbet, liksom.

Og så lyver jeg. Egentlig så spiste Zelgai kalvegryte i går. Men da jeg spurte hva han skulle spise til middag i dag, så rødmet han og mumlet «pizza».

Vi var begge enige om at det var langt mer interessant med kalvegryte, selv om pizzaen var hjemmelaget.

Taxi02
Bildet er fra Adressa.no
From → Oppskrifter

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

