Skip to content

Tigernostalgi

oktober 10, 2015

I gamledager, på det bakeriet som lå i Sommerveita i Trondheim, så solgte de helt på starten av nittitallet et brød de kalte tigerbrød. Det var en svær loff som var smurt med noe på toppen som gjorde at oversiden av brødet sprakk opp i lettsaltede, sprø skorper som liknet tigerstriper. Jeg hadde nettopp lært meg å like blåmuggost med eple, og typisk nok så sitter jeg nå her i dag og har usannsynlig lyst på akkurat dette.

Sukk.

Min venninne Tonje forteller at bakeriet het Helgesen. Det var forresten samme bakeri som i Trondheim var først ute med landgang, et vidunder av påsmurt, langt og tynt lite brød, med fersk løk og mye majones i, husker jeg.

Dobbelsukk.

Brødet er opprinnelig en nederlandsk greie. Jeg fant det og prøvde det da jeg bodde i Nederland, men det var dessverre langt unna så godt som det de hadde på Helgesen. For få år siden så endret Sainsbury’s i UK navnet til Giraffe Bread etter forslag fra ei tre-og-et-halvt år gammel jente, siden det likner mer på en giraff.

Det var jo søtt, men for meg så er dette brødenes tiger. Lurer på om det finnes en klinisk betegnelse for folk som husker fortiden primært i form av lukt og smak?

Trippelsukk.

10644719_856549507700327_2628716572584874381_o

From → Historisk

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

