Skip to content

Smøreost

oktober 5, 2015

Vrangtante tester oster, til allmenn og egen forlystelse (mest egen).

Vel, klask meg på låret og kall meg en plebeier, men jeg elsker smøreost. Ja, det gjør jeg jammen. Det er snakk om nostalgi, selvsagt, solid fundamentert i minnet om mormors varme, nybakte rundstykker med sesamfrø, smurt med rause mengder smeltende meierismør og det tykke, nærmest orange vidunderet som het primulaost.

Du visste kanskje ikke at smøreost faktisk er en norsk oppfinnelse? Og primulaost var den første, utviklet allerede i 1924 av Olav Kavli – en møring, selvsagt, som fort gjorde fenomenet til en internasjonal suksess.

Jeg mistenker at oppfinnelsen begynte som en fiffig måte å bruke opp oster som ikke kunne selges på grunn av fabrikasjonsfeil, men uansett så kom smøreosten allerede i 1929 på tube, og det er liksom så typisk norsk med en ost som du kan putte i lomma og ta med på fjellet eller ute i sjarken.

Den første smøreosten var en blanding av yoghurt og goudaost. Primulaost finnes dessverre ikke lenger, men i dag kommer de med en hel rekke smakstilsetninger; bacon, skinke, reker, kylling… Jeg savner i grunnen de litt enklere smakene fra søtti- og åttitallet, som gressløkosten og champignonosten. De var så praktiske å bruke til ostesmørbrød, for eksempel.

I den siste tiden har den trauste smøreosten fått et løft i form av varianter laget på mer jålete ostetyper. Kavlis brie er ikke så verst synes jeg, men den aller beste er Tines cheddar smøreost. Den likner nemlig mest på primulaost.

Smøreost

From → Ost

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

