Skip to content

Lancashire Bomb

oktober 5, 2015

Vrangtante tester oster, til allmenn og egen forlystelse (mest egen).

Jeg er litt opprømt og småforelsket. Jeg har kommet over en ost jeg aldri har hørt om før. Først må jeg berømme meg selv og min evne til å lukte meg fram til obskure, unselige produkter som ved første øyekast ikke ser spesielt ekstraordinære ut.

For Lancashire Bomb fra Shorrocks Cheese i Goosnargh – et fantastisk navn på en landsby, forresten – er en ganske liten, rund ost dekket av svart voks, som har modnet hengende i en snor. Derav navnet «bombe», antakelig, fordi den ser akkurat ut som en bombe i Donald.

Fargen, i tillegg til at den kom pakket inn i en litt sliten plastikkpose, gjorde ikke akkurat at den stakk seg ut i ostedisken der den lå gjemt mellom en bedre upasteurisert brie og en kremete gorgonzola. Men jeg fant den, allikevel. Yay me! 

Lancashire Bomb er produsert av familiebedriften Shorrocks, som har produsert premievinnende ost siden mellomkrigstiden, minst. Den er ystet på kumelk, pakket i gas og dekket av ostevoks før den lagres i tjuefire måneder. Hjemmesiden til produsenten foreslår å skjære av toppen på osten, og så grave den ut med en osteskje, slik britene liker å spise for eksempel Stilton. 

Vel, dette visste jo ikke jeg, og jeg synes nok at gasen gjorde osten litt utfordrende å dele opp. Under voksen hadde jeg ventet å finne en litt hard, blek ost, i alle fall en som kunne skjæres i skiver. Den myke, smuldrete osten som åpenbarte seg isteden var en trivelig overraskelse. 

Det samme var smaken. Lancashire Bomb har alt det jeg liker med engelske oster: Sterk og ujålete i smaken, bare rund, avbalansert og knallgod ost. Med lune overtoner og utstrakt ettersmak.

Ok, jeg dikter opp terminologi her, men det er vanskelig å beskrive hvor godt jeg likte denne osten uten å ty til litt dikting. Eller, for å henfalle til litt passende, urban slang:
Lancashire Bomb er goosnargh.

Lancashire bomb

From → Ost

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

