Skip to content

Chaumes

oktober 5, 2015

Vrangtante tester oster, til allmenn og egen forlystelse (mest egen).

Denne osten kommer ofte i skyggen av mer viden kjente franske oster som brie og camembert, og er veldig undervurdert, synes jeg.

Det er en rødkittost (rødkitt er en muggkultur som brukes i modninga) ystet på kumelk og er i grunnen ganske rund og fin i smaken, til tross for et litt skremmende utseende. Den er en halvmyk ost med kort lagringstid, bare rundt en måned.

Skorpen er utpreget, men kjernen myk, uten å være rennende. Jeg har bare brukt chaumes som bordost før, til kjeks eller brød, men nå fant jeg en oppskrift just nu som jeg mistenker kan bli en favoritt: Smelta chaumes med bær. Oh, yes.

http://www.p4.no/story.aspx?id=220692

Oppdatering: Jeg har nå prøvd denne oppskriften, og kan dø lykkelig.

Chaumes

From → Ost

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

