Skip to content

Balsfjord geitost

oktober 5, 2015

Vrangtante tester oster, til allmenn og egen forlystelse (mest egen).

Dette er en norsk ost av type kvit geitost. Jeg skriver normalt «hvit», men siden jeg forbinder kvit geitost med gamle damer av landlig opphav, synes jeg det passer med «kvit» her. Strengt tatt så sier jeg egentlig gul, men som sagt: dette er kvit geitost.

Den ble introdusert på markedet på starten av åttitallet, og produseres av Tine. Teknisk sett er det en halvfast ost, og en hverdagsost som kan skjæres med høvel. For dem av oss som er vant til norvegia i det daglige – ok, lagret norvegia, da – så er den allikevel litt eksotisk.

Det sies at den er god sammen med multer. Det har jeg stor tro på. Et ostesmørbrød med multesyltetøy, kanskje?

Balsfjord

From → Ost

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

