Skip to content

Stutt smørkniv

august 17, 2015

Den har kongelige aner. For over seksti år siden fikk produsenten lov til å kalle den Skaugum, og siden så har familiebedriften produsert bestikk av god kvalitet, ikke av overdådige, uoppnåelige proporsjoner, men av typen som varierende grader av møblerte hjem tok fram på søndag og til jul.

Bladet er håndlaget og rustfritt – skarpt og praktisk. Håndtaket kommer stort sett i plastikk, selv om jeg lurer på om de eldste kanskje ble laget i bakelitt. Storebroren fra Sheffield i England hadde også håndtak i bein. De var en ikke uoverkommelig investering for femti-seksti år siden, og i dag finner du dem på loppemarkeder og antikvitetsforretninger fra førti-femti kroner stykket og oppover. Eller mindre, om du har flaks. Skadde kniver får du nesten gratis.

Slik var det med smørkniven min. Jeg rasket den med meg på et loppemarked, hvor den knapt nok ble tellet med i totalsummen engang, fordi den er «ødelagt». Ødelagt, i den forstand at tuppen på et tidspunkt har brukket av. I forhold til sine lange, smekre brødre så er den rimelig stuttvokst, for å si det sånn.

Det er lett å kaste ting som er ødelagte. Slippe dem ned i søppelposen og bære dem ut til dunk og forbrenningsanlegg. De koster jo bare en slant. Og så er det så festlig å kjøpe nye, ikke sant?

Noen valgte å ikke kaste denne kniven, som var ødelagt. Isteden har de tatt den med ned i verkstedbua i kjelleren, ser jeg for meg, der hvor trådstumpene henger møysommelig sorterte på gamle trådsneller fra taket. Der fikk skrapet filet til en ny tupp, avrundet i såret, og ble slipt opp, polert og gitt en ny plass og en ny funksjon.

For den er jo ikke ØDELAGT, selv om den ikke lenger passer sammen med de andre søndagsknivene. Det er fremdeles en kniv. Den skjærer godt, den ruster ikke, den har perfekt smørelengde og den ligger godt i hånda.

Jeg har mange andre kniver som er egnet til å smøre pålegg på skiva med, altså, men jeg foretrekker denne kortvokste lille survivoren.
Smørkniv

From → Utstyr

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

