Skip to content

Filmanmeldelse: Orlando fra 1992

august 10, 2015

Filmen er basert på en roman av Virginia Wolf, så da vet man at det kommer til å bli litt sært, litt trist og veldig bra. Denne filmen er i tillegg til å være litt sær, litt trist og veldig bra også ganske morsom av og til, og til tross for at det er 23 år siden jeg så den, så har jeg fremdeles ikke helt skjønt budskapet den har. Om noe. Jeg velger å tolke det som et kvalitetstrekk.

Orlando er en snedig karakter som på sekstenhundretallet blir beordret av dronning Elisabeth den første til å forbli ung for alltid, og det blir han. Han, altså Orlando, blir brilliant spilt av Tilda Swinton. Tilda Swinton som han, tenker du kanskje, og svaret er ja – enn så lenge. Midt i filmen skifter nemlig Orlando kjønn. Ikke ved operasjon, det bare skjer fordi han blir lei av krig, og så våkner han som en hun.

Jeg sa jo at det var litt sært.

Men ikke påfallende sært, og ikke egentlig så kjønnsproblematiserende heller, overraskende nok. Det er ikke en Virginia Wolf-feminist-film, ikke i det hele tatt. Det jeg husker (det er tross alt veldig mange år siden), er en særdeles vakker og poetisk film. Som jeg nå har lyst til å se igjen.

I retrospekt er den i grunnen veldig Virginia Woolf: Det er kjipt å være mann pga krig og det er kjipt å være kvinne pga hallo, patriarkatet. Men akkurat i denne filmen er det ikke så veldig kjipt å være menneske, sånn til slutt.

From → Skriblerier

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

