Skip to content

5: Fjordlands Kveite

juni 23, 2015

VrangTante tester ferdigmat – slik at du slipper

 

En pågående test av ferdigmat, frambragt av patologisk nødvendighet. Som «ferdigmat» regnes fersk mat, tilberedt vakumpakket i plastikk, beregnet å kunne varmes opp i mikrobølgeovn.

5: Fjordlands Kveite
Jeg er dessverre ingen fiskekjenner, ei heller er jeg noen fiskeelsker. Når jeg spiser fisk, så blir jeg like overrasket over at det smaker godt hver gang. Det bunner sikkert i en eller annen traume i barndommen, og mitt inntak av fisk er nesten alltid motivert av en forestilling om å være sunn.

Kveite er ikke en fisk jeg normalt velger meg, siden jeg, med min noe umodne tilnærming til sjømat, foretrekker rød fisk eller til nød makrell. Jeg forbinder kveite med mormor og morfar, og en inntrengende, kvalmende fiskelukt som spredte seg i hele kjøkkenet og huset, og lyden av mormor som suttende sugde fiskesaften ut av kveitebeina og gjennom gebisset.

Da jeg allikevel bestemte meg for å prøve kveite så var det hovedsaklig av prosjektets interesse, og stor var derfor overraskelsen da den sterke fiskelukten som sivet ut da jeg klippet opp pakken var full av minner, nostalgi, varme og nam.

Gulrøttene og poteten er sånn standard ferdigkokte. Men sandefjordsmøret var hyggelig overraskelse nummer to. Det både smaker smør og er godt og fett, et fremragende kompliment til retten. Jeg har ikke gebiss ennå, men: Sutt-sutt, suge-suuuge.

Det hadde gjort seg med en persillekvast, da.

Kommer jeg til å kjøpe det igjen?
Ja, det kan jeg godt finne på. Det er sikkert ikke verdens aller beste kveite i verden, men dette var etant, som morfar ville ha sagt.

Fj Kveite

From → Ferdigmat

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

