Skip to content

Filmanmeldelse: Blackfish

april 26, 2015

Det er ikke så ofte jeg anbefaler filmer, men denne synes jeg du skal se. Hovedsakelig fordi det er en knakende god dokumentarfilm, og jeg er ikke spesielt glad i dokumentarfilm engang. Den er strøkent klipt, spennende fortalt og benytter bare originalt materiale og intervjuer. Jeg er imponert over håndverket, jeg er overrasket over hvor spennende en dokumentarfilm kan være, jeg er sjokkert over avsløringene og ikke minst så er jeg berørt av budskapet.

Sentralt i dokumentaren står den islandske spekkhoggeren Tilikum som, i motsetning til kosefisken Willy, ender opp som en ekte «killer whale». Som bakteppe for hans historie står løgnene og fortielsene til profittjagende selskaper, gjerne på bekostning av trenerne og dyrenes helse og sikkerhet.

Se den fordi det er en spennende og god film, men etter at du har sett filmen, så kan det kanskje hende at du er interessert i å besøke denne siden:

https://www.change.org/p/seaworld-inc-humanely-release-the-orca-whale-known-as-tilikum-to-a-seapen-for-rehab

Update: Tilikum døde den 6. januar 2017.
From → Skriblerier

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

