Skip to content

Om drosjesjåfører og svinekjøtt

februar 16, 2015

I kveld satt jeg på til en drosjesjåfør som snakket hele turen om at han var så glad i spareribs. Når sant skal sies så var det jeg som innledet med å snakke om mat. Jeg kom fra et bedre måltid på en fin restaurant, og denne innledningen brukte sjåføren som foranledning til å snakke om spareribs. På Egon i tyholttårnet hadde de ok spareribs, fortalte han, men de aller beste spareribsene var det hans kone som lagde.

Ja, han visste ikke helt hvordan hun gjorde det, men hun kokte dem visst først. Så smurte hun dem inn med en rød saus, ikke som ketchup. Mye søtere, men han husket ikke hva det het. De brukte å kjøre til Storcash i Sverige for å handle inn spareribs; de fyllte opp hele fryseren med dem. Og hvis de fikk gjester, men bare hadde for eksempel fire spareribs igjen, så sparte de dem heller til en gang de var alene.

For det skulle helst være rester igjen. Da kunne han, når han kom hjem etter å ha kjørt halve natta, gå til kjøleskapet og hente seg noen spareribs som han kunne spise. Og de skulle være kalde – det var ikke snakk om å varme opp spareribsene i micron, ånei! Kalde spareribs var nesten like gode som varme spareribs.

Det var ikke før jeg hadde betalt og stod og fiklet med husnøklene på trappa at jeg skjønte at han snakket om spareribs slik at jeg skulle skjønne at han ikke var muslim.

From → Skriblerier

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

