Skip to content

1: Fjordlands kyllingbryst, lett

februar 4, 2015

VrangTante tester ferdigmat – slik at du slipper

Når man rammes av langvarig Pest og ikke har overskudd til å tilbringe så mye tid stående foran komfyren, må man utsette seg for erfaringer man normalt ikke ville ha ansett for å være aktuelle. Ferdigmat var en slik usannsynlighet for meg, til den overfornevnte Pesten altså gjorde sitt uanmeldte inntog.

De foregående månedene har jeg derfor opparbeidet meg en uønsket, men bred kompetanse innenfor det, i mangel av et bedre ord, gastronomiske feltet som er ferdigmat. Med «ferdigmat» så mener jeg her fersk mat, tilberedt vakumpakket i plastikk (såkalt sous vide), som er beregnet å kunne varmes opp i mikrobølgeovn. Ja, jeg sa mikrobølgeovn.

Dette blir en rekke med innlegg, som avsluttes med en oppsummering, fiffig kategorisering og kåring av vinnere til slutt.

1: Kyllingbryst fra Fjordland
Dette er en såkalt lett rett, beregnet på folk som ønsker å begrense sitt kaloriinntak. Retten inneholder under 500 kalorier. Det var i tegneserien Pusur at Pusurs eier Jon erklærte at det det var synd smak ikke kunne måles i noen verdi, hvorpå Pusur påpekte at den kan det, og at verdien heter kalorier.

Nå er vel det en sannhet med modifikasjoner. Det går an å lage god mat som også er lett, men denne retten er ikke et eksempel på det. Det som først og fremst kjennetegner retten er smakløshet. Kyllingbrystet er for så vidt mørt og godt, men resten er bare tamt. Sausen er ubestemmelig og samstemmer veldig dårlig med kylling. Det påstås at den skal inneholde timian, men jeg tror denne sausen har hva som må beskrives som et homeopatisk forhold til timian. Sausen er dessuten altfor tynn. Altså, det er ingenting direkte FEIL med retten, den er bare helt ulidelig kjedelig. Og det er strengt tatt feil.

Kommer jeg til å kjøpe den igjen?
Neppe. Kanskje ved et tilfelle av akutt pre-senilitet, den er sterkt redusert i pris og jeg er blakk. Veldig blakk.

Fj Lett kyllingbryst

From → Ferdigmat

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

