Skip to content

Charlie Hebdo

januar 10, 2015
I juli 2005 var jeg på ferie i London. Jeg kom dit få dager etter at terrorister hadde sprengt tre bomber på t-banen, og én på en buss. Over femti mennesker var døde, over 700 skadde.

Mens jeg ferierte så gikk det av en bombe til på undergrunnen. Jeg satt på en kafé da det skjedde, men jeg hadde brukt t-banen samme dag. Det er det nærmeste jeg noensinne har kommet terror.Men jeg var ikke redd.

Nå klarte disse andre terroristene stort sett å bare drepe seg selv, og det var statistisk sett mye mer sannsynlig at jeg kunne bli meid ned av en bil på gata, men hovedgrunnen til at jeg ikke var redd, var det kaldblodige folket i London.

Da jeg skulle ta t-banen hjem, rullet det over informasjonslinja: Bombe på t-banen, den og den linja stengt. Og hvordan reagerte folk?

«Victoria line stengt pga bombe? Hmmm…Central line går, da kan jeg ta den til Picadilly og da er jeg hjemme bare et kvarter senere.»

Keep calm and carry on.

Det var en kampanje lansert av en klok britisk regjering rett før andre verdenskrig, som innså at redselen for terror var mye mer ødeleggende for samfunnet enn den faktiske terroren.

Keep calm and carry on.

Det var holdningen også i årene da konflikten med irske katolikker førte til at terroristbomber var en nærmest hverdagslig affære i London. Men folk lot seg ikke kue. De nektet å la terroristene vinne, og valgte en annen undergrunnsbane hjem.

Det trues med at Danmark og Norge er de neste terrormålene? Ikke la det skremme oss, endre oss eller begrense oss. Det er dét terroristene vil.

Keep calm and carry on.

From → Skriblerier

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

