Skip to content

Mamma

desember 24, 2013

I dag er det åtte år siden mamma døde.

Mamma var bare 18 år da jeg ble født, strengt tatt bare jentungen. Jeg kom midt i gymnaset, og da hun møtte rådgiveren på skolen for å snakke om å komme tilbake etter fødselen, lo han av henne.

Kvinner gjorde ikke slikt på starten av søttitallet. Når de fikk unger og ble gift (eller omvendt), så ble de husmødre.

Rådgiveren undervurderte med andre ord min mors stahet grovt. Ei klassevenninne av henne fortalte meg ganske nylig at hun husket hvordan mamma satt og ammet i gymgarderoben. Ikke bare fullførte hun gymnaset, men hun fortsatte med høgskolestudier, og ble uteksaminert fra ett av de første kullene med EDB-studier på Teknikeren som dataingeniør.

Allerede i tenårene brukte hun sitt samfunnsengasjement og organisatoriske talent i speiderbevegelsen, hvor hun stiftet et lokallag for ulvunger og gikk videre til mange år som troppfører. Senere, da hun oppfylte en mangeårig drøm om å skaffe seg papegøye og oppdaget at det ikke fantes noen interesseforening for papegøyeeiere, ja, da stiftet hun selvsagt en.

Mamma var alltid opptatt av naturen, og etterhvert også naturvern og dyrevern. Hun var aktiv i Naturvernforbundet, satt i mange år i Dyrevernsnemda og brant for Dyrebeskyttelsen, periodevis som leder i trondheimsavdelingen. De siste årene sang hun også i politikoret.

Mamma bedrev kvinnekamp på hjemmefronten, og satte sin ære i å fikse praktiske ting i heimen selv. Dette, kombinert med en solid dose søttitallspedagogikk, lå til grunn for hennes slagord når det gjaldt barneoppdragelse:

«Mine onga ska itj sult ihjæl foran brødboksen!»

Etter eget utsagn var hun den perfekte nestleder (hun var langt mer sjenert enn man kunne få inntrykk av), men det var nok en grov underdrivelse. Hun var den nestlederen som kanskje ikke vistes så godt, men som utgjorde selve ryggmargen i alt hun gjorde.

Mamma.
Det er din skyld at jeg setter så høye krav til meg selv. Jeg liker å tro at jeg har arvet egenrådigheten din. Staheten også.
Savner deg.

From → Skriblerier

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

