Skip to content

Trendy røre

oktober 31, 2013

Pannkak

Jeg digger creperier, og har lenge syntes at det er en stor skandale at vi ikke har noe sånt her i Trondheim. Et creperie kombinerer på en måte både barndommens favorittmat over alle favorittmater, med både det klassiske franske og det internasjonalt chique. Crëpes er rett og slett snadder. Det var derfor med stor iver jeg lot meg merke at Circus, Trondheims nyeste shoppingsenter, kunne skilte med etablissementet Bare røre – pannekakeland.

La meg først si noen ord om food courts. Det er et amerikansk fenomen, og stort sett begrenset til kjøpesentra. Konseptet er enkelt: En rekke små spisesteder, vanligvis enkle boder, serverer forskjellige typer mat rundt et felles sitteareale i midten. Kall meg gjerne trashy, men jeg liker konseptet. Jeg liker utvalget, og den lette tilgjengeligheten. Circus’ food court har til og med klart å oppdrive spisesteder som man ikke finner så mange andre steder; Her er ikke Peppes, Burger King og Big Bite, men Cielo, Rosenborg Bakeri og et hittil ukjent burgersted ved navn Burgy.

Og et creperie, Bare røre.

Menyen har et godt utvalg. Her er både lunjcrepes, blinis, amerikanske pannekaker, lapper, belgiske vafler og vanlige vafler. Jeg bestiller en pannekake med røykalaks, salat, creme fraiche, parmesan, vårløk og solsikkekjerner. Jeg blir litt overrasket over å få den sammenbrettet som en wrap i et pappbeger, og ikke på en tallerken. Den meget unge herremannen bak disken forteller meg at jeg kan rive av biter av pappen langs en striplete linje mens jeg spiser, for at det skal bli lettere å komme til maten. Noen har tydeligvis tenkt hardt på dette, for det ER vanskelig å få i seg maten uten å søle. Jeg tror ikke jeg er overdrevent klønete, men jeg søler allikevel.

Det smaker godt. Jeg hadde ikke så god tro på solsikkekjernene, men de gir faktisk et overraskende passende kompliment til både laksen og salaten. Jeg er ikke fullt så overbevist om at solsikkekjernene passer like godt til blåbærsyltetøy, eller i dessertpannekaken til is, jordbær og sjokoladesaus. I det hele tatt så er det flere ingredienser som går igjen i mange retter – de fleste inneholder vårløk og creme fraiche, og jeg synes strengt tatt at Bare røre kunne ha rørt meg mer med å tilby et større mangfold i utvalget av fyll.

Parmesanen er kanskje litt sterk. Det skal sies at det smaker litt lite pannekake. Muligens ville det smakt mer pannekake om jeg valgte en mer tradisjonell variant, for eksempel blåbær eller bacon. Prisen er søtti spenn, og jeg kommer garantert tilbake for å prøve andre varianter.

Jeg håper flere trondheimere gakker og gjør likedan, så Bare røre kan utvikle konseptet videre.

Pannkak2

From → Spisesteder

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

