Skip to content

Kjærlighetserklæring til et villniss

august 26, 2013

Rose

Jeg bruker å late som om jeg skjemmes når andre folk snakker om sine velfriserte plener og stramme plattinger og krysantemumbestrødde blomsterbed; Jeg bruker å legge ut om ugress og manglende interesse og vage planer for framtiden, men sannheten er at jeg elsker hagen min. Med all sin anarkistiske, kaotiske, overgrodde sjarm så elsker jeg den.

Den er et eldorado for snikete katter, et hjem for tordivler, et spisskammer for trost og stær. Den ville ha vært et perfekt habitat for en liten familie med piggsvin; jeg har sett rådyr på plenen, og elg, enda jeg bor midt i et boligområde, og det er et godt stykke til marka herfra.

Da jeg var barn, trengte jeg ikke noe annet sted å utforske. Her var hemmelige ganger under solbærbuskene, trær å klatre i, nesler å stikke seg på, stokker å balansere på.

Jeg liker til og med mosen i plenen.
Den er mykere enn gress.

Jeg elsker hvordan det plutselig dukker opp villfarne kirsebærtrær på nye steder, bare fordi jeg spyttet en stein dit for noen år siden. Kirsebærene er forøvrig av samme sort som de første som kom til landet, med munkene på Tautra. På Austråt har de vernet denne kirsebærsorten. Her får den utfolde seg fritt.

Jeg bedriver på langt nær så mye matauk som mine besteforeldre, men om jeg vil, har jeg rips, solbær, plommer, noen sure gallepler, ville bringebær som har tatt seg til rette innimellom de gamle hagebuskene, rogn og hegg. Jeg kan koke suppe på nesler og skvallerkål.

Rosene er kanskje ikke klippet slik de skal, men det er tipptippoldemor sine, og i motsetning til moderne roser, så lukter de roser. De blomstrer ikke så lenge, heller. Bare noen ganske få, dyrebare dager.

Her bor eik og ask, alm og rogn, ormetelg, slyngsøtvier og kaprifol, revebjeller, liljekonvall, løytnanshjerter og peoner, akeleie og iris og stokkroser og myske og senest i dag fant jeg en plante jeg aldri har sett før.

Åja, du er stolt av hagen din, sa du?
Min er en skog.

 

 

From → Trivsel

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

