Skip to content

Nemesis på Musa

mai 31, 2013

Musa Nemesis

Kafé Ni Muser er en institusjon i Trondheim for de av oss som har frekventert kaféne i byen i et tosifret antall år. Det var her vi fikk vår første tzaziki og påfølgende høykulturelle hvitløksånde; de var først ute med den siden litt oppbrukte ciabattaen, og med gulrotkaken, som fremdeles er byens beste.

«Musa» har progressiv kunst på veggene, og er bare sånn akkurat passe snobbete. Menyen består av noen få middagsretter og flere småretter; mange klassikere, og få nykommere. De har fremdeles tzaziki, heldigvis.

Middagsvalget denne gangen er en litt utradisjonell Club Sandwich. Ja, med ciabatta. Ellers kylling og bacon som forventet. Jeg kan styre meg for de mange strimler med fersk paprika og tykke skiver rødløk.

Jeg orker vanligvis ikke å spise det øverste brødet. Det er ofte tørt, og det blir for mye mat. Ikke så med dette brødet. Det er smurt med rause mengder sennepsmajones, som har gjort brødet ørlittegranne sprøtt under oppvarming. Helt sikkert ikke sunt, men veldig godt.

Musa Club sandwich

Det fine med småretter er at man har plass – og råd – til dessert. Desserten heter Nemesis, og er nesten like dyr som middagen (kr.70,- mot litt over hundrelappen). Sjokoladekake, kirsebærsaus og is. Jeg vet det har blitt en klisjé å bruke adjektivet «syndig» for å prise sjokoladekake, så jeg skal prøve å la være. For jeg synes egentlig at sjokoladekake er litt kjedelig, om den er aldri så god. Det er kirsebærsausen som gjør retten for meg.

Man kan i grunnen aldri gå feil med kirsebær, slik jeg ser det.
Det er MIN nemesis.

From → Spisesteder

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

