Skip to content

Jordbærpikenes hverdagslunsj: Couscous-salat

mai 31, 2013

Jordbærpikene couscous

Jeg har alltid hatt sansen for kaféen Jordbærpikene i Trondheim. Det skyldes ikke minst det stilige dekoret (brunt), og et variert utvalg i disken. Allikevel blir forventningene liksom aldri helt innfridd der.

Jeg spiser en couscoussalat med kylling. Couscousen er litt smakløs og har en anelse for mye olje. Kyllingen er knallgod, og brødet helt enormt, bortsett fra laget med ikke helt velsmakende pesto som er smurt på oversiden. Det er tre store oliven og tre cherrytomater i salaten. Dette synes jeg er helt greitt. Jeg vil heller ha tre søte cherrytomater og tre store store, gode oliven i salaten, enn elleve som ikke smaker noe.

Salaten har også kikerter med (greitt), fetaost (litt smakløs, men greitt), et assortert utvalg salater (definitivt greitt), rødløk (den er for tykt skåret) og paprika (faktisk også grei). En dæsj med tzatziki pynter kanten av bollen og gjør ikke spesielt mye mer utav seg enn det. Totalinntrykket er en salat som riktignok inneholder mange gode enkelte bestanddeler, men som gir et rotete inntrykk når de kommer sammen i bollen.

Jeg spiser gulrotkake til dessert, antakelig av gammel vane. Den kaken som på midten av nittitallet var nyskapende og spennende, har nå blitt traust og hverdagslig. Den er god, om ørlite granne tørr.

Så er det på tide å skru på tantemodus: Jeg er på kafé. Jeg er en gjest. Jeg liker ikke å ordne ting selv. Jeg liker ikke at jeg må fylle opp vannet mitt selv, ei heller at jeg må hente mitt eget bestikk. Vet jeg hvem som har fingret med bestikket når det står for seg selv på en disk slik? Nei. Jeg liker spesielt ikke at jeg må opplyse serveringspikene om at det er tomt for gafler. Og det jeg liker aller minst, er den mistroen som gjør at Jordbærpikene synes det er legitimt å la kundene stå med lua i hånden og tigge om nøkkelen når de må på do.

Det er ingen tvil om at Jordbærpikene serverer jordbær. Det lukter jordbær. Det ser ut som jordbær. Bare synd at det er belgisk jordbær. Og et lite, følelsesmessig utbrudd tilslutt: Kan noen PLEASE få slutt på pesto-terroren som har hersket i norsk matservering i altfor mange år nå?!?

Jordbærpikene gulrotkake

From → Spisesteder

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

